Gezocht: Leerkrachten voor opnames geïntegreerd taal- en W&T- onderwijs

De Universiteit Twente, Hogeschool Saxion en Hogeschool Windesheim voeren in het kader van het INTEGR8-project onderzoek uit naar geïntegreerd taal en Wetenschap & Techniek (W&T) onderwijs. Taal en W&T, dat is een logische en potentieel krachtige combinatie. Leerlingen kunnen  hun taalvaardigheid verbeteren door over W&T te praten, schrijven en lezen. Ze leren ook beter communiceren en redeneren over W&T-onderwerpen. Een win-win situatie dus!

In het kader van het INTEGR8 project wordt een teamtraining ontwikkeld over geïntegreerd taal- en W&T- onderwijs. Een belangrijk onderdeel van deze training is dat leerkrachten videovoorbeelden te zien krijgen van hoe dit onderwijs er in de praktijk uit kan zien. Deze videovoorbeelden bestaan uit een lesopname (ca. 1 uur), gevolgd door een kort interview met de leerkracht over de les (ca. 45 min).

In het onderzoek, dat gesubsidieerd wordt door TechYourFuture, wordt beoogd inzicht te krijgen in wat geïntegreerd taal- en W&T-onderwijs inhoudt en hoe deze twee vakken effectief en betekenisvol gecombineerd kunnen worden. Daarnaast staat de vraag centraal “Wat vraagt dit van leerkrachten in termen van hun kennis en vaardigheden?”, met als uiteindelijke doel om een training te ontwikkelen voor schoolteams in het primair onderwijs.

Ken of ben jij een leerkracht die taal en W&T-lessen integreert en zou willen meewerken aan het opnemen van een voorbeeld les? Neem dan contact op met Miriam Knoef (m.j.knoef@utwente.nl). Als dank ontvangen de leerkrachten een cadeaubon aan t.w.v. € 25,-. Voor meer informatie over het project, zie: https://www.integr8project.nl/.